Wikia

The First Commandment is de zesde aflevering van het eerste seizoen van Stargate SG-1.

SamenvattingEdit

SG-1 gaat op een missie om SG-9, die vermist zijn op Avnil, terug te halen. Het team ontdekt al snel dat de leider van SG-9, Kapitein Jonas Hanson, doet alsof hij een god is tegenover de inwoners van de planeet, die hem beschermen. Hij moet gestopt worden.

PlotEdit

Twee leden van SG-9 rennen terwijl ze worden gevolgd door mannen met speren en maskers. Een van de leden wordt gevangen en neergeschoten door een soldaat met een pistool, en wordt daarna verbrand. SG-1 wordt naar de planeet Avnil gestuurd nadat SG-9 vermist wordt verklaard. Kort na hun aankomst wordt Daniel Jackson aangevallen door de bange Luitenant Laurence Conner - de overlevende officier van de eerdere achtervolging, en een getuige van de moord op zijn teamgenoot, Luitenant Thomas Frakes.

Na hun kamp opgezet te hebben legt Conner uit dat Kapitein Jonas Hanson, de leider van SG-9, de primitieve inwoners van de planeet ervan heeft overtuigd dat hij een god is, en dat zij nu werken om een tempel te bouwen. Iedereen die tegenover hem staat worden in het zonlicht vastgebonden om langzaam dood te gaan aan de planeet's ultraviolette straling. In eerste instantie speelde Jonas alleen maar alsof hij een god was, maar na twee dagen verdwenen geweest te zijn geloofde Jonas dat hij echt een god was. Met de hulp van zijn mede-soldaat, Luitenant Matthew Baker, vermoordde Jonas de rest van het team. Kapitein Samantha Carter, die vroeger verloofd was met Jonas, verteld Daniel dat Hanson een man is die altijd controle moet hebben.

's Nachts wordt Conner gevangen en vastgebonden in de zon om te sterven. Terwijl Kolonel Jack O'Neill de situatie onderzoekt helpt Carter een jongen die geslagen wordt door Baker, en wordt ook gevangen. Als ze voor Hanson wordt gebracht realiseert ze zich dat hij een megalomaniak is die er volledig van overtuigd is dat hij goede dingen doet door de inwoners uit hun grotten en armoede te halen. Jack, Daniel en Teal'c drijven Jamala, de slaaf die gered was door Carter, in een hoek, en hij verteld hen dat hij een machine heeft gevonden die, als hij geactiveerd wordt, de lucht oranje zou maken - dit blijkt een Solar radiation shield te zijn dat achtergelaten werd door de Goa'uld. Door de mensen een tempel te laten bouwen geeft Hanson zichzelf de tijd die hij nodig heeft om uit te vinden hoe hij de machine activeert. Hij is van plan het te activeren als de tempel klaar is, als goddelijke beloning voor zijn volk. Hanson geeft tegenover Carter toe dat hij de machine niet aan krijgt en dwingt haar hem te helpen. Ze richt haar wapen op hem en probeert hem te dwingen zich over te geven, maar kan zich er niet toe brengen hem neer te schieten.

De rest van SG-1 ondekt Hanson's plan via Jamala. Teal'c is bekend met de vorm van technologie en bepaalt dat er een tweede machine aan de andere kant van de vallei moet zien, een soort van herhaler die nodig is om de straling heen en weer te laten gaan waardoor een stabiel schild gevormd wordt. Daniel en Teal'c doorzoeken het bos en vinden de tweede machine in een ondergrondse kamer. Jack, in vermoming, probeer Conner te redden uit de mijn in het midden van de vallei. Terwijl hij Jamala's kleding draagt maakt hij Conner los, maar wordt gevangen door Baker en naar Hanson's grot gebracht. Hanson dreigt Jack neer te schieten tegenover Carter, en zij activeert de machine. Er schiet een pilaar van oranje licht uit die het dak van de grot raakt, maar verder gebeurt er niks.

Hanson besluit Jack en Conner te doden door hen terug te sturen naar Aarde door de Stargate zonder het IDC signaal te sturen om de iris de deactiveren. Hanson verzamelt de inwoners voor de "cirkel van de goden", die hij op de grond heeft gelegd zodat de wormhole verticaal opent. Hansen roept dan dat hij de demonen terugstuurt naar de hel. Daniel verteld de inwoners dat Hanson geen god is, en dat hij geen magie beoefend maar alleen machines gebruikt. Om Daniel's punt te bewijzen vuurt Jamala Teal'c's staff af op Baker. Hanson verteld hen dat hij de lucht oranje kan maken en schakelt de machine in, maar de pilaar van oranje licht die uit de grot komt doet niks. Daniel verteld het volk dat er twee machines zijn en dat iedereen die kan gebruiken. Jamala vuurt de staf af in de lucht. Teal'c ziet het schot en activeert de tweede amchine. Het schild vormt zich in de lucht, en de mensen van de planeet begrijpen nu dat Hanson hen voor de gek heeft gehouden en hen de dood in heeft gewerkt. Ze vallen HAnson aan, en tijdens het gevecht weten Jack, Conner, en Carter zichzelf te bevrijden. De inwoners gooien Hanson door de Stargate voordat iemand het IDC signaal kan invoeren, waardoor Jonas sterft.

Als SG-1 en Conner klaar zijn om Avnil te verlaten maakt Carter zich zorgen over het feit dat ze Hanson niet neer kon schieten toen ze de kans had. Jack verzekert haar dat het vermoorden van een man geen eervolle daad is, en dat het haar alleen maar dichter bij dat wat Hanson was had gebracht. Jack wijst haar dan op het zesde gebod tegenover Hanson's vertroebelde versie van de eerste - geen moord.

Stargate SG-1 afleveringen
Seizoen 1 Children of the Gods - The Enemy Within - Emancipation - The Broca Divide - The First Commandment - Cold Lazarus - The Nox - Brief Candle - Thor's Hammer - The Torment of Tantalus - Bloodlines - Fire and Water - Hathor - Singularity - Cor-ai - Enigma - Solitudes - Tin Man - There But for the Grace of God - Politics - Within the Serpent's Grasp
Seizoen 2 The Serpent's Lair - In the Line of Duty - Prisoners - The Gamekeeper - Need - Thor's Chariot - Message in a Bottle - Family - Secrets - Bane - The Tok'ra, Deel 1 - The Tok'ra, Deel 2 - Spirits - Touchstone - A Matter of Time - The Fifth Race - Serpent's Song - Holiday - One False Step - Show and Tell - 1969 - Out of Mind
Seizoen 3 Into the Fire - Seth - Fair Game - Legacy - Learning Curce - Point of View - Deadman Switch - Demons - Rules of Engagement - Forever in a Day - Past and Present - Jolinar's Memories - The Devil You Know - Foothold - Pretense - Urgo - A Hundred Days - Shades of Grey - New Ground - Maternal Instinct - Crystal Skull - Nemesis
Seizoen 4 Small Victories - The Other Side - Upgrades - Crossroads - Divide and Conquer - Window of Opportunity - Watergate - The First Ones - Scorched Earth - Beneath the Surface - Point of No Return - Tangent - The Curse - The Serpent's Venom - Chain Reaction - 2010 - Absolute Power - The Light - Prodigy - Entity - Double Jeopardy - Exodus
Seizoen 5 Enemies - Treshold - Ascension - The Fifth Man - Red Sky - Rite of Passage - Beast of Burden - The Tomb - Between Two Fires - 2001 - Desperate Measures - Wormhole X-Treme! - Proving Ground - 48 Hours - Summit - Last Stand - Fail Safe - The Warrior - Menace - The Sentinel - Meridian - Revelations
Seizoen 6 Redemption, Deel 1 - Redemption, Deel 2 - Descent - Frozen - Nightwalkers - Abyss - Shadow Play - The Other Guys - Allegiance - Cure - Prometheus - Unnatural Selection - Sight Unseen - Smoke and Mirrors - Paradise Lost - Metamorphosis - Disclosure - Forsaken - The Changeling - Memento - Prophecy - Full Circle
Seizoen 7 Fallen - Homecoming - Fragile Balance - Orpheus - Revisions - Lifeboat - Enemy Mine - Space Race - Avenger 2.0 - Birthright - Evolution, Deel 1 - Evolution, Deel 2 - Grace - Fallout - Chimera - Death Knell - Heroes, Deel 1 - Heroes, Deel 2 - Resurrection - Inauguration - Lost City, Deel 1 - Lost City, Deel 2
Seizoen 8 New Order, Deel 1 - New Order, Deel 2 - Lockdown - Zero Hour - Icon - Avatar - Affinity - Covenant - Sacrifices - Endgame - Gemini - Prometheus Unbound - It's Good to Be King - Full Alert - Citizen Joe - Reckoning, Deel 1 - Reckoning, Deel 2 - Threads - Moebius, Deel 1 - Moebius, Deel 2
Seizoen 9 Avalon, Deel 1 - Avalon, Deel 2 - Origin - The Ties That Bind - The Powers That Be - Beachhead - Ex Deus Machina - Babylon - Prototype - The Fourth Horseman, Deel 1 - The Fourth Horseman, Deel 2 - Collateral Damage - Ripple Effect - Stronghold - Ethon - Off the Grid - The Scourge - Arthur's Mantle - Crusade - Camelot
Seizoen 10 Flesh and Blood - Morpheus - The Pegasus Project - Insiders - Uninvited - 200 - Counterstrike - Memento Mori - Company of Thieves - The Quest, Deel 1 - The Quest, Deel 2 - Line in the Sand - The Road Not Taken - The Shroud - Bounty - Bad Guys - Talion - Family Ties - Dominion - Unending

Around Wikia's network

Random Wiki